//php JHTML::stylesheet ('', 'templates/system/css/system.css') ?> //php JHTML::stylesheet ('', 'templates/system/css/general.css') ?>
Bystyret vedtok enstemmig 27.01.2010 å gjenskape Oslo torg øverst i Bispegata og opp mot Oslo gate. Likevel ser vi nå at kampen for å gjenopprette Oslos sentrale møteplass i 600 år, blir vår forenings viktigste sak. Oslo Torg har blitt nedlagt eller ødelagt i 3 faser. Nå truer en 4. fase.
Byer vokser fram i veikryss - der de reisende møter hverandre, for å handle, lære, oppleve eller bygge rikdom, innflytelse og makt. Slik vokste Oslo Torg fram, i krysningen mellom sjøtransport og landtransport, og mellom kirkemakt og verdslig makt. Fra torget gikk den viktige Bispealmenningen de 200 meterne ned til bryggene.
Etter 600 år ble Oslo Torg nedlagt av kong Kristian 4. Han forbød gjenoppbygging etter den siste bybrannen. Det var intens motstand fra Oslo borgere da han bygget en ny by bak Akershus festning. De som ble boende - deriblant biskopen - måtte i båt når de skulle til kongens by. Oslo Torg ble liggende under åker og eng. Til stor glede for våre arkeologer, som kan grave fram kunnskap om fortida i godt bevarte kulturlag.
Den andre fasen kom med jernbanen. Den gav en eventyrlig vekst, både til Kristiania og hele landet. Det ble industri, velstand og vekst for Norge. En krans av togspor, verksteder og terminaler gravde seg ned i, og ramponerte store deler av middelalderbyen. Heldigvis ble Oslo torg liggende urørt midt i det hele.
Det skjedde ikke i den tredje fasen: Utpå 1900-talet kom bilismen. Geografien gjorde at Norges to viktigste bilveier, E6 og E18, krysset hverandre på Oslo torg. Den tidligere Bispeallmenningen var blitt til Bispegata, med 6 felter og et inferno av støy og eksos. På 60-tallet lå planene klare for supermoderne motorveikryss i Middelalderbyen, og motorveier i mange retninger.
Da tok politikerne grep og stoppet galskapen. De forlangte nye planer som skånet Middelalderbyen. Nå er nesten all biltrafikk flyttet ned i tunneler, eller til traséer langt unna. Visjonen var - og er fortsatt - vår opplevelse av byens historie. Vi skal ha en helhetlig, fredelig, kulturoase midt i en travel, moderne by.
Nå truer den 4. fasen: Ruter og kollektivtrafikken. Bispegata er nylig igjen utvidet - for nå har kollektivtrafikken alles velsignelse. Og den trenger mer plass. Trikk og busser vil de sende ned her. Det er umulig å kombinere med bystyrets vedtak om gjenopprettelsen av Oslo Torg. Dette torget var ikke stort, bredden var bare litt større en dagens Bispegate. Får kollektivtransportørene det som de vil, blir det en hån å kalle dette Oslo Torg.
De lokale beboerforeningene har vist at det finnes andre løsninger: Trikken kan fortsette å gå i Oslogate, det at den krysser øverst på Oslo Torg er akseptabelt. Den planlagte trikken i Dronning Eufemias gate kan gå rundt Vannspeilet, det gir også bedre kollektivtilbud til Bjørvikabyen. Bussruter kan legges om, eller vi kan få bedre alternativer, med tog, T-bane og trikk.
Alternativene finnes - men da må politikerne ta grep. Ikke la kollektivtransportørene kvele Middelalderbyen slik NSB og Vegvesenet gjorde.
Til byens 1000-årsjubileum fikk vi Vannspeilet og Middelalderparken. Til 700-årsdagen for hovedstadsjubileet, 31. august 2014, vil vi ha en fredelig oase på Oslo Torg!
Helge Winsvold
Styreleder