Annet
Hvert år på St.Hallvards dag 15.mai deler foreningen Middelalder-Oslo ut prisen Årets gangvakt til en person eller institusjon som har arbeidet for Oslos middelalder på en måte som er i tråd med foreningens formål.
Stine Torbergsen fra Kulturetaten i Oslo er årets mottaker av Gangvaktprisen. Stine er programleder for Middelalderbyen, bl.a. Middelalderparken.
Gangvaktstaven ble utdelt av foreningens styreleder Odd Einar Dørum. I talen sin la han stor vekt på det gode samarbeidet mellom Stine og foreningen.
På bildet ser vi Stine flankert av hhv Odd Einar Dørum til høyre og Petter B. Molaug til venstre foran sjøhus 2. Molaug er leder for foreningen St. Hallvards dag og styremedlem i foreningen Middelalder-Oslo.
Foto: Birgitte Sandve, Kulturetaten.
Forfatteren Frid Ingulstad døde 9.mai. Hun ble 90 år.
Foreningen Middelalder-Oslo tenker med takknemlighet på hennes innsats for foreningen og for å spre interessen for middelalderen, både til voksne og barn.
Frid Ingulstad var «gudmor» for klubben Middelalderbyens Barn, som startet 15. mai 2019 som en underavdeling av foreningen Middelalder-Oslo.
Hennes hilsen til nye medlemmer lød slik:
«Oslo i middelalderen var en spennende tid. Og dess mer du lærer, dess mer spennende blir det. Jeg ønsker deg velkommen i klubben Middelalderbyens Barn og kan love at du har mye å glede deg til.»
Middelalderbyens Barn har hatt en rekke arrangementer omvisninger og turer, men etter perioden med covid har den dessverre ikke fortsatt som en egen klubb, men er blitt erstattet av familiearrangementer.
Frid Ingulstads innsats minnes med glede og takknemmelighet!
I 2025 har vi markert at foreningen er 30 år gammel. Vi satser videre og har spesielt fokus på havnemiljøet med sjøboder ved Vannspeilet.
Målet vårt er å bevare levninger fra middelalderbyen, og at flest mulige skal lære om, være glade i og sette pris på det eldste Oslo. Vi samarbeider med Kulturetaten, med museer og foreninger og andre, og vil gi medlemmer og andre interesserte kunnskap og opplevelser gjennom formidling som foredragskvelder, byvandringer og turer.
Vi ønsker alle en god jul med stor takk for støtten vi har fått i år, med satsing på at Middelalderbyen skal bli stadig mer viktig for flest mulig, både naboer til Middelalderparken og andre.
Du er hjertelig velkommen som medlem i foreningen Middelalder-Oslo. Det koster 300 kr. året, og støtter vårt frivillige arbeide for det eldste Oslo!
På St. Hallvards dag, 15. mai, ble foreningen Middelalder-Oslos hedersbevisning gangvaktstaven utdelt. Mottaker var Oslo Museum, representert ved museumsleder Marie Skoie og avdlingsleder Lars Emil Hansen. Staven ble overrakt av Odd Einar Dørum, leder i foreningen Middelalder-Oslo.
Etter overrekkelsen av staven i Minneparken i Gamlebyen. Fra venstre Odd Einar Dørum som overrakte gangvaktstaven, Marie Skoie med staven, Trine Schei Grande, styreleder ved Oslo museum, og til høyre avdelingsleder Lars Emil Hansen fra Oslo museum.
Foto Rune Thorstein – Oslo museum.

Gavlmaleriet på leiegården Oslo gate 1A er dessverre blitt forsinket
Finansieringen av gavlmaleriet er i orden, og selve arbeidet er kommet godt i gang. Men det ble forsinkelser i oppstarten, og lengre kuldeperioder i november og i desember har gjort det umulig å holde progresjonen.
Kalkmørtelen i veggen kan ikke utsettes for frost under herdingen.
Det ser nå ut til at gavlmaleriet ikke blir ferdig før til våren. Stillaset blir værende, og perioder med mildvær vil bli utnyttet til malerarbidet.
Det vil ikke påløpe ekstra utgifter for Stiftelsen Oslo middelalderby. Slike utgifter er det i så fall malerfirmaet som må dekke.
Vi gleder oss til gavlmaleriet blir ferdig selv om det blir kraftig forsinket!
Det er alltid hyggelig når medlemmer og andre interesserte flokker seg rundt salgsbordet på arrangementene våre. Der har vi et lite utvalg av bøker av interesse og kanskje også nytte for oss som er opptatt av middelalderhistorie generelt og Oslos historie spesielt.
To prektige bokverk utgjør selve ryggraden i sortimentet vårt, nemlig Erik Schia og Karl Fredrik Kellers bok Middelalderbyen i Oslo, og boken Eufemia, Oslos middelalderdronning.
MIDDELALDERBYEN I OSLO ble til i et tett samarbeid mellom arkeologen Erik Schia og tegneren Karl-Fredrik Keller på 1990-tallet.
Før boka var ferdigstilt omkom Erik Schia i en tragisk ulykke under arbeid her i middelalderbyen. Foreningens Petter Molaug, selv arkeolog, trådte da til slik at bokprosjektet ble fullført i 1994. Revidert utgave kom i 2001.
EUFEMIA, Oslos middelalderdronning, redigert av Bjørn Bandlien.
Boken om Håkon V Magnussons dronning Eufemia er utgitt i 2012 av Middelalder-Oslo, med støtte fra utbyggingsaktørene i Bjørvika: Statens Vegvesen, HAV Eiendom og Oslo S Utvikling. Utgivelsen skulle markere at det var 700 år siden Eufemia døde, samtidig hadde den nye bydelens hovedgate fått navnet Dronning Eufemias gate.
Daværende styremedlem middelalderhistorikeren Bjørn Bandlien var prosjektleder og redaktør for boka, som inneholder 19 artikler av en rekke bidragsytere fra inn- og utland. De er ordnet i to deler - den første dreier seg om Eufemia selv, hennes herkomst og rolle og forholdet hun hadde til omgivelsene, familie, hoffet, det skandinaviske aristokratiet og politikken. Andre del ser på Eufemiavisene og den litterære kulturen.
Les mer: BØKER DU KAN FINNE I MIDDELALDER-OSLOS LILLE SALGSBOD
Vedtekter
for
foreningen Middelalder-Oslo
Sist revidert i 2021
§ 1 Formål
Foreningen Middelalder-Oslo er en frittstående, idéell forening. Foreningen skal:
a) Synliggjøre
ved å påpeke verdien av og øke forståelsen for de verdier som ligger i Oslos middelalderområder og -tradisjoner.
b) Påvirke
ved å arbeide for at Oslos genuine middelalderarv skal fremstår som maksimalt synlig og tilgjengelig som et resultat av politiske prioriteringer.
c) Organisere
ved aktivt å ta initiativ til og delta i tiltak som fremmer disse målene.
§ 2 Medlemmer – rettigheter og plikter
Alle fysiske personer som vil støtte eller arbeide for Interesseforeningens formål kan bli ordinære medlemmer.
De årlige medlemskontingentene fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis, med forfall 1. mars.
For nye medlemmer som melder seg inn etter 1. november dekker årskontingenten resten av året og hele neste år.
For å kunne avgi stemme på årsmøter må medlemskontingenten for inneværende år være innbetalt (stemmeberettiget medlem).
Juridiske personer (firmaer, foreninger etc.) kan bli støttemedlemmer. Støttemedlemmer har ikke stemmerett på årsmøtene.
§ 3 Årsmøtet
Årsmøtet er foreningens høyeste organ og skal holdes hvert år innen utgangen av april måned. Årsmøtet varsles av styret minst 4 -fire- uker i forveien. Alle forslag til årsmøtet må være mottatt av styret minst 3 -tre- uker i forveien.
Fullstendig sakliste skal være tilgjengelig for medlemmene senest 2 -to- uker før årsmøtet på den måte styret kunngjør i varslingen.
Årsmøtet er vedtaksført dersom det møter minst det antall stemmeberettigede medlemmer, jf. § 2, 3. ledd, som styret utgjør. Vedtak treffes med alminnelig flertall av de avgitte stemmer, unntatt for vedtektsendringer og oppløsning, jf. §§ 6 og 7.
Årsmøtet konstitueres gjennom godkjennelse av innkallingen, sakslisten, valg av møteleder, møtesekretær og ett medlem til å medundertegne protokollen i tillegg til møtelederen og møtesekretæren.
På årsmøtet skal styret legge frem årsberetning, revidert regnskap og forslag til arbeidsplan og budsjett. For øvrig kan årsmøtet kun treffe vedtak i saker som er oppført på sakslisten.
Årsmøtet velger, etter forslag fra valgkomitéen, medlemmer til styret, jf. § 5, og revisor for to år. Andre forslag kan også fremmes i møtet. Dessuten velges, etter forslag fra styret, leder og to medlemmer til valgkomitéen, alle for ett år.
§ 4 Ekstraordinært årsmøte
Ekstraordinært årsmøte kan innkalles med minst 2 -to- ukers varsel, etter vedtak av årsmøtet eller av styret. Ekstraordinært årsmøte innkalles også når minst 10 % av foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftlig har forlangt dette, for å behandle en eller flere konkrete saker. I ekstraordinært årsmøte skal kun behandles konstituering og den/de sak(er) møtet er innkalt for å behandle og som fremgår av innkallingen og forslag til saksliste.
§ 5 Styret
Styret består av minst ni medlemmer. Medlemmer til styret velges på årsmøtet for to år om gangen. Styrelederen velges særskilt, de øvrige styremedlemmene velges samlet. Dersom det anses hensiktsmessig, velges også særskilt nestleder til styret.
Mest mulig nær halvparten av styrets medlemmer er på valg hvert år. F. eks. velges styreleder og fire styremedlemmer det ene året og fem styremedlemmer, eventuelt inkludert nestleder, det andre året.
Dersom et styremedlem rokkeres til et nytt styreverv ved årsmøtet, eller av noen grunn trer ut av styret i løpet av valgperioden, skal det ledige styrevervet av årsmøtet besettes ved valg for resten av funksjonstiden.
For øvrig konstituerer styret seg selv, ved oppnevning av sekretær, økonomiansvarlig og kasserer. Andre oppgaver kan også fordeles blant styremedlemmene.
Styret har til oppgave å iverksette årsmøtets vedtak og bestemmelser og for øvrig ivareta foreningens formål og interesser, inkludert forvaltningen av økonomi og materiell etc. Styret representerer foreningen utad. Styret forplikter foreningen, men kan gjennom styrevedtatt intern instruks eller særskilt vedtak gjennomføre en forsvarlig og mest mulig hensiktsmessig delegering til styreleder og/eller styremedlemmer. Styret engasjerer regnskapsfører for foreningen.
Det innkalles til styremøter etter en av styret fastsatt møteplan, når styreleder finner det nødvendig eller når et flertall av styrets medlemmer krever det.
Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av styremedlemmene er til stede. Ved stemmelikhet i styret er styrelederens stemme avgjørende. Styret er pålagt å føre protokoll. Protokollen skal undertegnes av møtelederen, sekretæren og minimum ett øvrig styremedlem som har deltatt i møtet.
Styret kan innkalle til medlemsmøter når det anses hensiktsmessig. Dersom beslutning må fattes av foreningen mellom de ordinære årsmøtene, må det innkalles til ekstraordinært årsmøte.
§ 6 Endring av vedtektene
Forslag til endring av vedtektene sendes ut 2 -to- uker før årsmøtet. Ved vedtektsendring kreves 2/3 flertall av de fremmøtte, stemmeberettigede medlemmene.
§ 7 Oppløsning
Vedtak om oppløsning av foreningen kan bare bli gjort på årsmøtet, og krever 2/3 flertall av frammøtte stemmeberettigede. Møter mindre enn halvparten av medlemmene, må saken forelegges et ekstraordinært årsmøte på nytt, 3 måneder senere, hvor forslaget anses vedtatt med 2/3 flertall av de møtende stemmeberettigede medlemmer.
Sammenslutning med annen organisasjon regnes ikke som oppløsning men som vedtektsendring. Vedtak om sammenslutning og nødvendige lovendringer i tilknytning til dette treffes i samsvar med bestemmelsene om vedtektsendring i § 6.
Ved oppløsning av foreningen skal foreningens midler overføres til organisasjon eller lignende som arbeider for tilsvarende formål. Det årsmøtet som med gyldig virkning oppløser foreningen skal treffe nærmere bestemmelse om anvendelse av foreningens midler og øvrige eiendeler, herunder arkivet.
Ved konkurs anses foreningen som oppløst. Veg konkurs gjelder reglene i Konkursloven og Dekningsloven.
Hvert år søndagen før første søndag i advent ("nullte" søndag i advent) feirer foreningen Middelalder-Oslo dronning Eufemia med en konsert i bisp Nikolas’ vinterhall i Oslo Ladegård.

I 2020 falt Eufemia-aften på søndag 22. november, men arrangementet måttet avlyses på grunn av korona-restriksjonene. Det hindret oss likevel ikke i å holde en konsert til dronning Eufemias ære: Øystein Bech Gadmar fra gruppen Schola Instrumentalis inntok bispens vinterhall, og ga oss en stemningsfull konsertopplevelse på Youtube!
Trykk på lenken for å se å høre konserten.
Opptak og redigering Lighthouse productions, Odd Geir Sæther
Etter at Middelalder-Oslos årsmøte var avviklet torsdag 25.mars 2021, holdt arkeolog Petter Molaug foredrag om hvordan middelalderbyen kan bli etter at BaneNOR er ferdig med utbyggingen i området, og om planer for et gjenoppbygget havnemiljø i Middelalderparken.
Foredraget er nå tilgjengelig for avspilling på Youtube: https://youtu.be/HOJCCzPrmFo
Slik kan et gjenoppbygget havnemiljø ved vannspeilet bli. Illustrasjon ved Karl Fredrik Keller og Leif Gjerland.
Torsdag 11.februar inviterte Middelalder-Oslo til et Zoom-arrangement der forfatter Jan Ove Ekeberg kåserte om Harald Hardråde, den siste vikingkongen.

Mange har etterlyst at foredraget ble gjort tilgjengelig i etterkant. Det ligger nå på YouTube for avspilling: https://youtu.be/_EN1VOmK3_E
Første bind av Ekebergs romanserie på fem bind om kongen som ifølge Snorre grunnla Oslo, kom ut i 2016. Serien følger Harald fra ungdommen og slaget på Stiklestad til hans fall ved Stamford bridge i 1066. I 2011-13 skrev Ekeberg den historiske romanserien «I sverdets tid», om borgerkrigstiden i Norge.
Jan Ove Ekeberg er statsviter og har en bred journalistisk karriere, i tillegg til at han har skrevet en rekke bøker, bl.a. flere biografier.
En takknemlig hilsen
På vegne av Middelalder Oslo takker jeg alle medlemmer, venner og sympatisører. Takket være dere går vi ut av året med 814 medlemmer, en økning på 70 medlemmer i et år med pandemi! Vi måtte utsette to turer og vi måtte holde årsmøtet digitalt, mens vi klarte å avholde 5 arrangementer fra august til oktober, der folk kunne møte opp fysisk. Tre av disse var i Middelalder-uka i august, og de to andre var foredragskvelder i september og oktober.
Ellers gleder vi oss over opprettelsen av stiftelsen Oslo Middelalderby. Den er opprettet for i samarbeid med kommunen ( kulturetaten ) og oss å få til gode tiltak og opplevelser i Middelalderbyen gjennom å mobilisere private givere i smått og stort. Og ikke minst for å kunne spleise med kommunens innsats fram mot byens to jubileer i 2024: 100 år siden Kristiania ble til Oslo, og 400 år siden Oslo ble avviklet som by og innbyggerne flyttet til Chrisitania, den nyanlagte byen bak Akershus festning. Med andre ord gjennomføring gjennom dugnad. Vi er også glad over at kommunebudsjettet har opprettholdt de løpende 6,5 millionene årlig til innsats i Middelalderbyen.
Vi sluttet året med en konsert i bispens vinterhall i Ladegården på Eufemia-aften. Middelaldermusikkgruppen Schola Instrumentalis var tinget for anledningen, men de strenge koronareglene tillot bare en musikant samt lydtekniker, så da måtte vi improvisere. Øystein Bech Gadmar fra gruppen Schola Instrumentalis tok utfordringen, og holdt en variert konsert som ble lagt ut på Youtube. Det ga oss en stemningsfull opplevelse, som minst 150 har spilt av. Den ligger ute fortsatt, til glede for den som søker litt middelaldersk stemning.
Vi ser fram til gode gammeldagse levende treff mens vi alle følger pandemirådene. En fredelig jul og et godt nytt år ønskes alle!
Odd Einar Dørum
Bildet: Epifani. Stefan Lochner 1440.
I medlemsbrevet 14.august fulgte det med en purregiro til de medlemmene som ikke hadde betalt kontingent for 2020. Dessverre har formuleringen i medlemsbrevet om kontingentbetaling vært egnet til å misforstå..
I brevet stod det: "Vi har ikke registrert at du har betalt årskontingenten for 2020 dersom du har fått bankgiroblankett sammen med medlemsbrevet."
Alle de som hadde betalt, fikk medlemsbrevet med samme tekst, men uten bankgiroblankett. Bare de som ikke hadde betalt, fikk en bankgiroblankett med tekst vedlagt medlemsbrevet.
Mange har oppfattet det slik at de hadde glemt å betale, og har henvendt seg til oss om dette. Foreningen Middelalder-Oslo beklager at formuleringen vår har ført til misforståelser, og vi lover å skjerpe oss på språkføringen for fremtiden!
Foreningen Middelalder-Oslo mottar ingen offentlig støtte. Styrets medlemmer gjør som kjent arbeidet uten godtgjørelse, og medlemskontingenten er vår viktigste inntektskilde til drift og til foreningens arrangementer, medlemsblad, utsendelser og annet.
Medlemstallet vårt har økt jevnt og trutt de siste årene, og foreningen Middelalder-Oslo har pr nå 772 medlemmer. Over 92% av disse har betalt medlemskontingenten for 2020. Det er vi veldig glade for - takk skal dere ha!
ÅRETS GANGVAKT for 2020 ble Ole Rikard Høisæther,
som fikk Gangvaktsprisen overrakt i forbindelse med den første foredragskvelden i Middelalder-uka, tirsdag 25. august.
Ole Rikard Høisæther er leder av Oslo Byes Vel, og har i år utgitt bok om St. Hallvard, Oslos skytshelgen. Han tildeles prisen for sin mangeårige innsats for Oslos historie.
Vår nye barneklubb Middelalderbyens Barn har som motto «LÆRE – LESE – LEKE – LE». Les mer om den nye klubben her.
Årsavgiften er 100 kr. Barn kan ikke melde seg inn selv, men må meldes inn av foreldre eller besteforeldre. Innmelding skjer ved å fylle ut skjemaet som ligger til høyre på denne nettsiden. Etter at barnet har fått en velkomstsending med medlemskort og informasjon, vil meldinger om familesamlinger og andre arrangementer sendes via foreldrenes e-post. Se KLUBBNYTT nr 1 her.
EN DAG I HERRENS FORGÅRDER.
Med munkene på Hovedøya 1. august 1197
I denne juvelen av en bok tar Karl Gervin oss lesere med gjennom cisterciensermunkenes døgnrytme med tidebønner og arbeidsoppgaver. Karl Gervin skriver på en lettfattelig måte. Han forklarer oss hvordan klosterets bygningsmasse var inndelt, hva de spiste og hvilke regler de overholdt. Regler som var finpusset med detaljerte forskrifter for alle sider ved livet de levde. Dette ville ha møtt oss som gjester uansett hvilket kloster fra Cistercienserordenen, grunnlagt av Bernard av Citeaux, vi ville ha besøkt på denne tiden i Europa. Troen var nært sammenknyttet med folks hverdagsliv og bandt vårt land sammen med resten av kristendommen via felles tradisjoner.
Boken inneholder en rekke illustrasjoner og sitater som middelalderens mennesker ville ha gjenkjent, og som ville vært en naturlig del av deres hverdag. Det gir grunn til ettertanke, også i 2019.
Omtale ved Anne Marit Holø
Anne-Wenche Ore 24.03.1928-07.01.2019
På St. Hallvards dag i 2016 fikk Anne-Wenche foreningen Middelalder-Oslos hederspris, Gangvaktstaven. Den var meget vel fortjent. Hun fikk den for langt, trofast og verdifullt virke i foreningen og for oppgavene som er sentrale for den. Hun var styremedlem fra 2001 frem til årsmøtet i 2016. Hun var alt pensjonist da hun kom inn i styret, etter en lang arbeidskarriere i administrasjonen ved Universitetet i Oslo. Men hun var full av virketrang. Hun var bl.a. sentral i Vindern historielag. I Middelalder-Oslo har hun vært kasserer, turansvarlig og en ressursperson ved møter og medlemsturer i hele denne perioden. Hennes gode humør, hennes optimisme og arbeidskraft har hatt stor betydning for foreningens arbeid. Hun sa sjelden nei. Men hun sa også fra når det var noe hun mente var galt eller kunne gjøres bedre. Hun hadde et skarpt hode og syntes det var dumt når beina i de siste årene ikke ville spille med på laget.
Et symbol vil bli stående igjen etter Anne-Wenche, nemlig hennes "nervekaker" etter oppskrift av Hildegard von Bingen til forening0ens årlige arrangement "nullte" søndag i advent, Eufemia-aften. Andre har i 2018 bakt kakene etter den samme oppskriften. Slik vil det være ved alle Eufemia-aftener i årene fremover. Nervekakene vil hjelpe oss til å minnes Anne-Wenche og alt det hun har gjort for foreningen Middelalder-Oslo og de sakene vi har arbeidet for.
Anne-Wenche bisettes i Nye kapell på Vestre gravlund mandag 21. januar.2019 kl 14.30. Vi beklager at det tidligere har vært oppgitt et annet klokkeslett.
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Redaktør for hjemmesiden: Jorun Hermansen, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Redaktør for medlemsbladet Middelalder-Oslo: Petter Molaug, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Postadresse: Middelalder-Oslo, Postboks 558 Sentrum, 0105 Oslo
Kontonummer: 5010 05 67498
Organisasjonsnummer: 985 186 626

Medlemsbladet vårt, Middelalder-Oslo nr 2/2015, ble sendt ut denne uka. De som nå har fått bladet i posten, har sikkert stusset over omslaget, for der står det nr. 2/2014, og hele omslaget inkludert side 2 er fra dette nummeret. Trykkeriet har ved en feiltagelse brukt et omslag fra i fjor. Bildet som skulle pryde høstnummeret av Middelalder-Oslo for 2015, var Karl Fredrik Kellers tegning "Gatene i Oslo", og viser en kirkelig prosesjon oppover Gatene fra St. Hallvards-katedralen.
Vi beklager feilen på det sterkeste!
Men innholdet i bladet, fra side 3 til side 30 er nytt, og forhåpentlig interessant for leserne våre..
Middelalderuken 2012 var meget vellykket. Spesielt vil vi fremheve fredag 31/8 som ført oss rett inn i Oslos historie i Håkon V Magnussons tid, tidlig på 1300-tallet.
Tekst: Petter B. Molaug
31. august er dagen da Oslo ble ble utpekt som hovedstad i Norge. Prosten i Mariakirken skulle også være kansler og leder for kongens råde, bestemte kong Håkon 5. i 1314. Og denne ordningen skulle vare til evig tid. Håkon hadde alt som hertug etablerte seg med sitt embedsverk i Oslo, og dette fortsatte i 1299 da han ble konge. Dette betød ikke at kongen alltid var i Oslo. Han var stadig på reisefot og tilbrakte ofte vinteren andre steder, særlig i Bergen og Tønsberg. Kansler og kongens fremste rådgiver helt fra 1293 var nettopp prosten i Mariakirken. Han het magister Åke. I 1314 døde han, og det måtte velges en ny. Kong Håkon må ha vært godt fornøyd med ordningen og ønsket og styrke den og Oslos stilling som kongelig maktsentrum. I Oslo lot han reise den sterke borgen på Akersneset. Han utvidet også den gamle Mariakirken med et nytt stort kor og to store vesttårn. Kirken ble kongelig kapell og ble innrettet som gravkirke for kongsætten.
Håkon Vs segl: Secretum Haquini Dei Gra(tia) Regis Norwegie. Tegning fra 1800-tallet.
På ekstraordinært årsmøte mandag 28. april ble Odd Einar Dørum valgt til ny leder av foreningen.
Middelalderbyen og Bjørvika gir en reise i tid
-I foreningens arbeid ser jeg for meg tre klare siktemål som peker seg ut, sier Odd Einar Dørum etter valget som styreleder:
-For det første skal vi understreke for Oslos politikere hva som må være det styrende grepet i utviklingen av denne del av hovedstaden: fra de splitter nye byggene i Dronning Eufemias gate til middelalderbyen kan byens innbyggere på noen få meter gjøre en reise i tid fra det aller mest moderne til middelalderen, i aksen fra Dronning Eufemias gate til Bispegata. Dette er en viktig måte å understreke visjonene i oppropet fra byhistorikeren Leif Gjerland som har fått støtte fra mange. På denne måten kan det nyeste Oslo og middelalderen stå frem side om side hver med sitt ansikt. Når en slik visjon legges til grunn, vil arbeidet for middelalderbyen vinne desto større berettigelse og det vil bli desto mer forståelig og meningsfylt.