Middelalder-Oslo

Medlemsfordeler og faste arrangementer

NORDENS POMPEII: EN VISJON FOR OSLO MIDDELALDERBY

Visjonsbilde uten tekstOslo middelalderby lå der Gamlebyen ligger i dag. Byen vokste fram til å bli Norges hovedstad i 1314. På 1600-tallet ble byen imidlertid fraflyttet, lagt under jord og glemt! Derved ble utrolig mye bevart, og området kalles derfor «Nordens Pompeii». Men ruinene etter Oslo middelalderby framstår i dag som enkeltobjekter uten sammenheng; det er svært vanskelig å oppfatte helheten i denne Oslos første by.

Foreningen Middelalder-Oslos visjon er å gjenerobre en maksimalt tydelig helhet og sammenheng i Oslo middelalderby, slik at den gamle bystrukturen kan oppleves og forstås i terrenget. Derfor må Middelalderbyens helhet og struktur alltid være fremste premiss ved fysiske endringer der Oslo ble til, samtidig som det må satses på tydeliggjøring og formidling av områdets helt spesielle verdi.

Du er her: Hjem Om Middelalder-Oslo Medlemsfordeler og faste arrangementer Uncategorised NORDENS POMPEII: EN VISJON FOR OSLO MIDDELALDERBY