Middelalder-Oslo
Oslo torg, Bispegata og Follobanen
Bispegata deler Gamlebyen i to, en nordre og en søndre del. Derfor har
foreningen Middelalder-Oslo og også lokale beboerforeninger i Bydel gamle Oslo gått inn for å stenge den øvre delen, mellom Oslo gate og St. Halvards gate for all trafikk. Foreningen har vært med på utformingen av en helhetlig trafikkplan for bydelen og uttalt seg til forslaget om reguleringsplan for Bispegata. Nå har Samferdselsetaten utarbeidet et nytt forlag til reguleringsplan og sendt dette ut på høring. Det skiller seg lite ut fra det forrige.
Historisk ble øvre del av Bispegata ble først laget sent på 1800-tallet, samtidig med at leiegårdsbebyggelsen ble reist sør for denne. Den nedre delen har historiske røtter tilbake til middelalderen, til Bispeallmenningen. Den endte i øst i Oslo torg som lå inntil den vestre kirkegårdsmuren rundt Hallvardskatedralens kirkegård. Antikvariske myndigheter og lokalbefolkningen i bydelen påvirket myndighetene til å legge om biltrafikken utenom middelalderbyen. Resultatet ble Ekebergtunnelen, rivingen av Loenga bro og sterk redusert trafikk i Bispegata.
Det nye reguleringsplanforslaget for Bispegata har som utgangspunkt at Bispegata skal bli en kollektivtrasé, dvs. at det skal gå busser her. Foreningen mener at bussene skal gå utenom middelalderbyen. Det er påvist gode alternative traséer for lokalbussene, og fjernbussene bør mate T-banenettet og ikke kjøre helt inn i sentrum. Statens Vegvesen har argumentert for at Bispegata skal ha all gjennomkjøring hvis veitunnelene blir stengt. Dette er en lettvint løsning, men det er ille hvis den skal legge premisser om asfalt og legge til rette for fortsatt gjennomgangstrafikk.
Planene for nye Bispegata
I tillegg til hovedprinsippet for Bispegata foreslås det følgende:
- Det legges opp til trikkelinje for trikk til Kværner og med sving inn i Oslo gate retning Ljabru. Trikklinjen i Oslo gate nord for Bispegata legges ned. Foreningen er imot trikk i Bispegata
- Det legges opp til separat trikkespor og buss-spor i nedre del av Bispegata, nærmest Kong Håkon 5s gate. I tillegg foreslås det holdeplass for trikk og buss her ekstra trasé for bussparkering, dvs. at det blir 6 felts bredde. Foreningen vil ha trikkeholdeplass i Oslo gate syd for Bispegata og bare to felt i Bispegata.
- Det er ikke foreslått noen fysisk markering av Oslo torg.
Foreningen går inn for markering av kirkegårdsmuren i øst og utforming av gategrunn og omgivelser slik at Oslo torg kan bli en aktiv møteplass som knytter de to delene av middelalderbyen sammen.
Forslaget til reguleringsplan og høringsuttalelsene vil bli behandlet i 2014. De tiltakene som er aktuelle i forbindelse med jubileumsåret 2014 blir betraktet som midlertidige. Pga at Follobanen og ny Østfoldbane skal gå under Bispegata, vil arbeidene med ferdigstilling av Bispegata ta tid. Jernbanearbeidene vil trolig pågå på denne strekningen i 2016.
Middelalder-Oslo protesterer mot at Bispegata fortsatt skal være en gjennomfartsåre!
Foreningen motsetter seg kraftig at kollektiv¬trafikken i Bispegata skal opprettholdes. Vi mener også at ny trikketrasé ikke bør legges i Bispegata. Blant de midlertidige tiltakene som skal stå ferdige 31. august 2014 bør minimum følgende tiltak gjennomføres for Oslo torg:
- Oslo torg får offisiell markering med veiskilt.
- Torgets antatte utstrekning markeres i gategrunnen, også mot øst, og i grøntarealene mot Ladegårdshagen.
- Området sør for Oslo torg med markering av middelalderbebyggelse med tømmerstokker, «Treruinparken», rustes opp kraftig, med fjerning av planter – og biler.
- Markeringen av Vestre strete med steinbrolegning og gelender repareres fram til Clemens gate.
- Trerekken og størremuren mellom Oslo torg og «Treruinparken» fjernes og erstattes med et trappearrangement som gjør at de to til sammen danner et kulturmiljø.
- Gavlen på Oslo gate 15 (Oslo spiseforretning) får en billedfremstilling av Oslo torg i middelalderen
Noen av disse tiltakene må Oslo kommune gjøre selv. Andre kan det søkes privat støtte til.